Pirrigt

Så pirrigt att jag imorgon kan få reda på om de lyckats frysa ner någon. Tyvärr är C på jobbet och direkt efter kommer hans mamma hit (hon är lyckligt ovetandes om att vi försöker bli med barn...) så vi har valt att göra söndagen till en trevlig dag med söndagsmiddag. För ifall beskedet är dåligt så kommer det nog inte bli vidare trevligt så vi kommer inte ringa kliniken förstän på måndag. Det kan ju dessutom vara så att de fryser ner embryona på eftermiddagen och då så spelar det ändå ingen roll om vi ringer imorgon mellan 11-12 då de endast har telefontid då...


Varje bild representerar de olika dagarna/ stadierna i utvecklingen. Dag ett är alltså befruktat, och den sista dagen är när den kallas för blastocyst. Det är då som den ska återinföras (eller i mitt fall frysas in) och bli implanterad i livmodern. Dagen innan, dvs bild 5 är då den kallas för morula. Det är någonstans där och mellan blastocyst vi är idag. Lite osäker. 

Men lite information om vilka/ vilket embryo som fryses ner kommer här, som jag har förstått det:
Det finns en 4 gradig skala på kvaliten, ett är den bästa och fyra sämsta. Är osäker om de använder nummer eller bokstäver, men annars A= bästa möjliga, och D sämsta. För att de ska frysas ner krävs antingen A eller B-kvalité. Detta eftersom att få är chanserna betydligt större att det 1) klarar att tinas upp, och 2) kan bli en bebis. 
Så har jag förstått det. Har kollat massa videos på hur de fryser ner embryon och hur man tinar upp. Kan länka till några videos imorgon om ni är intresserade. Finns dock ett par olika sätt att göra både frysningen och tiningen på så är osäker på vilken min klinik använder, men de lär kanske inte vara allt för olika egentligen. Helt sinnessjukt hur långt tekniken har kommit. Så himla fantastiskt! 

Sambon och jag pratade idag om att hur sjukt och fantastiskt det är att just nu ligger ett/ eller flera embryos, som är 50% mig och 50% han, och som förhoppningsvis kanske blir en liten person en vacker dag. Oavsett om vi lyckas att ens få något till frysen eller så, så är det ändå helt sjukt att vi iaf har lyckats skapa det lilla som ligger där i ett värmeskåp :') om det nu finns någon kvar till mig, hoppas sååå!

Mamma
2015-10-26 @ 08:42:18

Jag ser gärna en film om hur det går till... men vi kanske kan titta i dag när vi träffas <3




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

babymaybe.blogg.se

Hejsan! Jag kommer blogga om min och min sambos fertilitetsresa som officielt börjar 2014 med utredning på en av Sveriges bästa fertilitetsklinik!

RSS 2.0