Progesteron

Jag hade jätte ont i äggstockarna igår, superkonstigt! När jag låg på sidan fick jag ont i ena äggstocken och när jag vände mig om fick jag ont i andra hmm... Vart lite orolig för äggledarinflammation men har inte haft ont idag på det sättet. Har haft små huggningar och värk i livmodern. Konstigt tycker jag eftersom om jag skulle bli gravid denna gång så fäster ägget imorgon eller övermorgon (mest troligt). Ägget fäster oftast i livmodern ca 5-6 dagar efter ägglossning. Så det är ju inte det jag känner av. Undra om jag kan ha någon cysta eller något, men det borde väll läkaren ha sätt och sagt till om i så fall! 

Jag har också gjort något busigt haha! Jag tog krämen progesterall nu på kvällen, som jag hade kvar sedan jag och sambon försökte för något år sedan :) läkaren sa att jag inte behövde ta extra progesteron, men vad skadar det att testa en gång! Det är alltså ingen såndär bra som läkarna skriver ut, utan en som man kan beställa på internet, så den är nog inte lika effektfull. 
Hoppas att jag slipper alla jobbiga biverkningar. Men andledningen till att jag tar krämen är för att jag tror att mina progesteronnivåer inte är lika höga som de var förr. Har inga känningar alls i brösten. När man har ont i brösten efter ägglossning beror på de höga nivåerna av progesteron har jag läst. Så då måste jag väll ha lite brist kanske? Värt att testa och se och blir jag inte gravid så kanske det inte spelar någon roll :)


Erica
2015-02-28 @ 17:47:29

Hej! Nu är det dags att uppdatera om hur det har gått. Och jag kan inte tro det men: jag är gravid!!! Är fortfarande i chocktillstånd. Det började med att jag på fredagen vaknade upp och tänkte att nu ska jag göra ett test som visar att det är negativt och sen kan jag invänta mensen i lugn och ro. Och då tog jag ett test från "Billiga tester". Och jag som ALLTID fått bara ett streck blev helt chockad och kallsvettig när det kom två streck. Vad händer liksom? Är det fel på testet. Visade pojkvännen och sade att det kan vara ett spökstreck och att jag måste testa med ett clearblue. Ville inte tro att jag var gravid. Gick hela dagen på jobbet och grubblade. Ville vänta till lördag morgon och testa med clearblue på morgonurinet. Men kunde jag vänta tills dess??? herregud nej. Jag var superotålig. Gick till apoteket och köpte ett av deras tester. Direkt när jag kom hem testade jag med det + ytterligare ett av Billiga testers gravtest. Och det blev återigen två streck på båda testen. Nu hade tre tester visat gravid. Men ännu kunde jag inte tro på det. Pojkvännen blev jätteglad när jag skickade ett sms med bilden på de andra två positiva testerna, då var han på väg hem från jobbet.
Idag på morgonen var det dags för clearblues test. Supernervös var jag, igen. Det kändes som världens längsta väntan när jag satt där och stirrade på testet och höll andan men till slut visade det Gravid!! och några minuter senare (eller om det var sekunder, för det kändes som låååång tid) kom texten v.2-3 upp. Så nu tror jag äntligen på det. Jag är gravid. Sprang in i sovrummet och höll upp det nya testet för pojkvännen och detta blir nog vår bästa morgon någonsin =)! Varken han eller jag kan fortfarande tro på det =P det känns så overkligt. Jag har hela tiden gått och trott att jag inte kan bli gravid... Dock är jag livrädd nu för att få missfall. Så vi tar inte ut något i förskott än. Det blir att ta en dag i taget och hoppas att allt ska gå bra. varje gång jag känner något i trosan eller går på toaletten så kollar jag om mensen kommit =O!!! Hujeda mig jag kommer vara nervös ända till vecka 20 och kommer inte tro på graviditeten förrän jag ser en synlig mage!!
Men alla dessa symtom jag hade nu var verkligen tecken på gaviditet, all denna magsmärta jag haft (och fortfarande har kvar) var värt allt i slutändan. Och det förklarar även min yrsel jag hade på yogan och min trötthet.
Är inne och läser om allt möjligt nu, vad jag ska äta och inte bör äta. Men man kan ju inte påverka missfallschansen så det är bara att leva som vanligt, äta allsidigt och kanske minska kaffet/dag. Jag ska ringa min gynläkare på måndag och berätta hur det gick denna gången och fråga honom vad som händer nu framåt.

Du är den första jag berättar detta för nu. Det är bara jag och pojkvännen som vet om det. Först ville jag berätta både för syrran, mamma och pappa och några kompisar. Tänkte att det var bra att de fick veta ifall jag får missfall och behöver tröst. Men efter att ha tänkt efter så kommer jag nu inte att berätta för någon förrän första ultraljudet (om ingen i familjen råkar lista ut det innan då förståss). OM det blir missfall så kan jag berätta det då men jag tror det blir roligare att överraska med graviditeten när man vet att den värsta tiden är över! Och det kan vara kul att ha en liten hemlighet bara jag och pojkvännen =P och om vänner och min kollega på jobbet frågar hur det gick denna månaden, om det blev mens eller inte så får jag väl låtsas som att mensen kom och att vi försöker vidare nu. Sen får man försöka dölja alla gravidbesvär så gott det går. Tur vi har ganska lössittande kläder på jobbet =P


Hur känns det för dig nu? Jag håller ju alla mina tummar och tår att det blir ett plus för dig nu så att vi kan ha BF i november båda två =)!! Hade varit så roligt! Och jag hoppas vi kan fortsätta att följas åt nu! Det var förresten dubbel dos Letrozol som jag åt denna kuren.

Hoppas att du får en härlig helg nu!! Och jag lovar att du en dag kommer bli gravid också, kunde jag så kan du!!

Massa kramar =)

Svar: Ååååh stort grattis till er! Är så lycklig för eran skull (tårar i ögonen!!!) Detta förtjänar ni verkligen! Försök att tänka bort detdär med missfall och fokusera nu på att låta dig själv vara lycklig och tänk på allt fantastiskt ni har framför er :D
Förstår verkligen att tar det ett x antal tester för att äntligen förstå att du faktiskt är gravid! Det lär kanske ta tills ultraljudet för att nu verkligen kan förstå att det är på riktigt!
Jag kännde verkligen på mig att det skulle ta för er denna gång! Tänkte på er igår och sa till sambon "hon har inte hört av sig idag så hon har nog inte fått mens!!!"
Ja minska på kaffet och kör på te istället, grönt eller rött :)
Spännande att äntligen få ringa det samtalet till läkaren som man alltid längtat efter! Ta verkligen vara på den kännslan och det pirret!

Va kul att jag får vara den första efter din sambo som får reda på detta! Lilla hemligheten. Ja, man kanske vill avvakta med attt berätta för familjen. Vid min klinik får jag göra ett ultraljud vecka 7 om jag blir gravid, så hoppas att du slipper vänta till vecka 12 (om ni ska göra ett kubtest) eller vecka 19-20 på rutinultraljud!

Ja jag hade precis som du sagt att mensen kom och ljugit lite haha! Man vågar kanske inte ta ut kan jag förstå.

Ja hoppas att jag också får ett plus och att vi har bf samma månad eller max en eller två månader ifrån varandra. Du får hojta till om du ska skaffa någon gravidblogg där jag kan följa dig :D

Återigen tusen kramar till er!! Njut njut njut! Om 9 månader får ni troligtvis en bebis i famnen och allt kommer vara värt det! Och hoppas att du får en lätt graviditet!
Njut av att köpa hem bebiskläder och andra saker! Lyllo!

Kram kram kram! Puss på magen! :D
"Marie"

Erica
2015-03-02 @ 14:57:33

Tack =)!!! Jag fösöker glädjas så mycket jag kan utan att ta ut för mycket i förskott. Det är en underbar känsla att det finns något där inne i magen som man trodde var helt omöjligt. Känns häftigt att få vara med om detta underverk. Och lite spännande att se vilka symtom man kommer få framåt =P hehehe... Nu håller vi alla tummar och tår att jag får fortsätta hela resan!

Men kommer inte våga köpa något eller planera något inför bebisen än. Fick rådet att kolla upp mitt progesteronvärde från näringsterapeuten som gav mig kosttillskotten efter håranalysen jag gjorde i höstas. Hon pratade om att minskat progesteron kan leda till att fostret dör... alltså missfall!!! Shit nu blev jag orolig för att jag har för lågt progesteron =S.. Alltid är det något att oroa sig över.. har du hört något att vi med PCO kan ha för lågt progesteron? Jag har en kräm hemma, progester all, är det den du använder dig av nu? Jag har inte testat den än och vet inte om jag vågar göra det och om jag ska göra det. Kan det vara farligt om man får för mycket progesteron?

Har ringt och pratat med sjuksköterskan idag på min gynläkarmottagning och fick berätta att jag blivit gravid så 18 mars får jag göra ett tidigt ultraljud för att kolla så det verklligen är en bebis där och att det finns hjärtljud! Det tycker jag var väldigt bra! Då ska sambon hänga med också =)! Blir två långa veckor av längtan dit nu =P. Frågade även sjuksköterskan om progesteron och om man fick ta ett test för att kika upp sitt värde i kroppen. Hon pratade något om att det inte brukade vara vanligt att äta tillskott av det eller att det skulle leda till missfall men hon skulle höra med läkaren och återkomma till mig. Så nu väntar jag på detta samtal.

Fick även ringa MVC nu om jag ville och boka in en tid för inskrivning.
Och jag ska försöka koppla bort tankarna på missfall så gott det går och forsätta äta och leva bra!!!

Det är lite komiskt egentligen att man först går och oroar sig för att man inte blir gravid och när man sedan blivit det går man och oroar sig för missfall.

Jag hoppas verkligen att du blir gravid snart så vi har BF någorlunda samtidigt!!!!! hade varit så underbart!!! Alla lyckoönskningar till dig nu att det tar sig denna månad så att du också får uppleva detta mirakel!!!

Massa kramar

Svar: Jag tycker verkligen att du ska glädjas! Och ja, ett helt fantastiskt underverk som ligger i magen :) ja du får berätta om alla symptom! Vilka symptom hade du efter ägglossning? Tummarna håller både jag och min sambo för er!

Nää jag förstår att ni inte vågar planera något än men kanske efter erat ultraljud nu i mars! Inte långt kvar! Hoppas ni får ta med en liten ultraljudsbild och sätta på kylskåpet eller rama in :)
Jag tror inte du ska oroa dig över progesteronnivåerna, du hade ju så pass ont i brösten att jag tror att du har ganska höga nivåer, men det kan alltid vara skönt att dubbelkolla, för det är lätt fixat om det skulle vara så tror jag.
Ja jag kör just nu på progester all morgon och kväll :) tror att det är lite svagare än vagitorier som man får på recept. Vet faktiskt inte om man kan få för mycket men det kan man säkert, som allt...
Haha jaa alltid ska man oroa sig!

Guuuud va roligt att du ska på ultraljud och sen redan nu fått ringa till MVC! Vad sa din läkare? :)

Ja det skulle vara himla fantastiskt om vi hade bf samtidigt ungefär. Då hade vi haft jämnåriga bebisar!

Tack! Behöver verkligen lyckoönskningar nu :) har dock inte symptom som tyder på graviditet denna gång än men men! Man ska inte måla fan på väggen haha
Kram på dig och hoppas ni hade en fantastisk helg tillsammans och var lyckliga!!
"Marie"

Erica
2015-03-03 @ 10:44:37

Ja nu har jag släppt tankarna lite mer på missfall... Det är skönt att ha dig som peppar mig! Tack =)!!!! Även fått prata med sjuksköterskan på min gynmottagning idag, hon hade pratat med min läkare angående extra progesteron. Han hade sagt att kroppen sköter sig själv nu och att det inte finns studier som bevisar att extra progesteron skulle ha någon effekt. Egentligen behövs det troligtvis inte men om jag ville ha det ändå så fick jag ta det. Så han skulle skriva ut vagitorier till mig och jag tänker att jag tar dem fram tills ultraljudet den 18 mars då vi troligtvis får reda på om det verkligen är en bebis därinne (hoppas hoppas) och då kan jag nog fråga honom lite mer angående progesteron. Man blir ju så himla osäker och "nojjig" när man läser om allt på internet! Alla säger olika och många läkare säger olika också. Men det enda man kan göra nu är att leva på som vanligt, inte avslöja något till någon! Herregud vad svårt det är, haha, har redan sagt att "mensen kommit" till några som frågat. Det svåraste är ju när man träffar familjen och inte ska säga något utan låtsas att allt är som det ska, hehe... Kan ju hända att de kommer märka något! Men jag tänkte att det kunde bli en fin påskpresent. OM vi nu får någon bild på ultraljudet kanske man kan ta kopior och lägga det i ett påskägg till mamma o pappa o skriva "ni ska bli mormor o morfar om allt går som det ska" och likadant till syrran "du ska bli moster om allt går som det ska"! hihi..
Känner att jag börjar planera långt fram nu men shit man är ju helt överväldigad. Igår när vi lade oss började pojkvännen prata barnnamn.. har ni pratat några namn än? Har du några favoritnamn?

Mina känningar denna gången innan BIM var:
första dagarna efter ägglossning kände jag ingenting!! varkligen ingenting. Jag tror att ägglossningen var på fredagen den 13:e. Och på torsdagen veckan därefter började jag känna i magen, som mensvärk. På fredagen trodde jag att jag skulle dö av magsmärta!!! Då kunde jag ju knappt sova pga värken, då jag typ grät mig till sömns. Denna magvärk, typ mensvärk, höll i sig i alla dagar. Jag kände det både på morgonen, på dagarna och det var allra värst på kvällarna och nätterna!! Hur skulle jag stå ut! jag var ju på väg att ringa läkaren. haha... Märkte även att mina bröst svullnade upp. Sade till pojkvännen att jag måste ha ny BH, alla var för små. jag var jättearg, skulle slänga alla bh. haha.. men ångrade mig och sparade dem. Tänkte att brösten skulle krympa sen igen efter mensen kommit. Jag hade även ett himla humör! OCh började undra varför ska jag få så mycket PMS! Det var bättre på den tiden då jag inte hade mensen, då hade jag aldrig PMS. Även extrem trötthet. Somnade typ på kvällarna efter jobbet. Men tänkte att det var generell trötthet pga mycket på jobbet och att jag skulle få mensen. Märkte även att jag var yt på yogan och drog slutsatsen att det berodde på att jag var trött. Jag trodde ju inte på att jag kunde bli gravid.
Brösten började ömma bara några dagar innan BIM, kanske 2-3 dagar. Nu har de blivit ytterligare lite mer ömma. Jag har fortfarande ont i magen och den är värst på kvällarna och nätterna (tacksamt, jag vaknar heeeeeela tiden). Lite yr fortfarande. Mår inte direkt illa (tur det). Men är en tröttis! Somnat i soffan tre kvällar på raken nu efter kl 20.00. Pojkvännen skrattar åt mig. Det är ingen ide vi sätter på någon film för jag orkar inte vara vaken. Sen har jag blivit godissugen =O! Men försöker hålla mig borta från detta. Suget kommer bara på kvällarna! Hoppas inte det blir värre.
Luktsinnet har även ändrats. Jag känner lukten av allt!! Allt luktar starkare! Framför allt matdoft!! Så fort man har stekt något så tycker jag att allt luktar av den maten!

Jag tror inte att du skall oroa dig ifall du inte känner av något än för helt plötsligt så kan det bara komma. Plus att inte alla känner av något innan de blir gravida. Sen är ju alla PMS symtom samma som graviditetssymtom. Typiskt att det ska vara så lika =P.

Hur mycket progesterall kräm tar du?

Vi måste fortsät

Svar: Bra det tycker jag att du ska göra! :)
Okej, så tar du extra progesteron nu då? Känns det bättre, lite lugnande nu innan ultraljudet? Såklart att det är en bebis i magen! :D ett positivt gravtest är ju hundra procent säkert väll?

Förstår att det är svårt att dölja, jag vetetusan om jag hade lyckats mer än ett dygn alltså... Speciellt när det är så många som håller tummarna för en! Men det blir ju en perfekt påskpresent :)
Joo men va mysigt att kunna planera frammåt, och jisses vilken mysig jul ni kommer att få tillsammans :')

Njaa nej jag har massa namn. Sambon tycker att alla namn jag säger är fula haha... Men favorit just nu för en flicka är Nelia, Saga, Lo (favorit just nu), Elsa och för pojke kanske Elian. Har ni några? Tycker namn är svårt alltså.

Okej, spännande med alla symptom! Har du fortfarande ont i magen? Brösten?
Viktigt att sova nu förstår jag! Helt tillåtet med massa mysiga powernaps :) men va jobbigt att vara så trött på jobbet. Tycker du någon speciellt luktar illa eller luktar det bara, fast starkare?

Haha ja väldigt typiskt att alla symptom på mens är symptom på graviditet! Ganska jobbigt.

Kram!
"Marie"

Erica
2015-03-03 @ 10:53:04

Vi måste fortsätta att hålla kontakten även när båda har en bebis i magen och under tiden vi är mammlediga!!! jag tycker att det är så himla kul att få prata med dig! Har sagt det till min sambo att det varit så skönt att ha någon att prata med i samma situation och han håller också tummarna att det ska lyckas snart för er också!!!

Massa kramar till dig!!! / Erica

Svar: Ja såklart vi ska hålla kontakten! :D hoppas hoppas hoppas att vi kan vara gravida samtidigt! Annars vill jag ändå höra hur det går för er :)
Väldigt skönt att ha dig, man känner sig inte alls lika ensam i det hela.

Kramar!
"Marie"

Erica
2015-03-07 @ 14:50:47

Vill börja med att skicka massa styrkekramar till dig!!! Det skär i mitt hjärta också av att se den bilden du lade upp... Det finns nog inget värre än att få "icke gravid". Varje gång jag fått det så har jag kännt mig såååå besviken, arg och ledsen på samma gång.. frustrerande... även om man vet vad det ska bli för resultat så gör inte det saken lättare... Hoppet finns ändå där. Och hoppet försvinner när man ser det negativa testet. Det här måste vara det tuffaste i livet, att vänta på att bli gravid!!! Men snälla snälla snälla ge inte upp! Fortsätt kämpa, fortsätt längta, fortsätt drömma!! Du måste få uppleva denna härliga känsla när det väl blir ett plus! Det är du så värd! Mer än något! Fortsätt håll ditt härliga humör uppe!! Jag kommer fortsätta hålla alla tummar för er!!

Angående progesteronet så får man ju grymt ömma bröst!!! Vi var på gymmet idag och jag skulle köra knäböj med en kettlebell i famnen men det gick inte för när den kom emot brösten så gjorde det så hiiiimla ont =O!!! Har du fått andra biverkningar också? Huvudvärk? Illamående? eller sömnlöshet? Jag har haft sådan huvudvärk och sover så extremt dåligt men vet inte om det beror på progesteronet eller om det är pga att det var fullmåne nyss =P.

Jag började att ta progesteron kräm, hade en tub hemma som var oöppnad. Men fick vagitorier utskriva av läkaren och tar dem nu istället. Ska ta dem fram till ultraljudet den 18 mars. Och försöka härda ut alla biverkningar. Läste att om man haft flera missfall kunde man ta progesteron fram till v 12 men annars räckte det tydligen att ta det fram till runt v 8-10, därefter försvinner gulkroppen (gulesäcken) och ersätts av moderkakan.

Visst är gravtest 100% säkra ;) men sen vet man ju inte om barnet forsätter att växa eller inte... det kan ju ske något fel eller att embryot dör... det är väl det jag är rädd för. Kommer nog bli lite lugnare efter ultraljudet, men det är ju inte förrän efter v 12 det kritiska är över. Den värsta biten ska vara kring v 7-10 för då händer det så mycket med barnet, och det är så mycket som kan gå fel. Jag skulle nog inte stå ut med ett missfall. Skulle bli helt knäckt. Aldrig orka börja om med behandlingar igen... och nu är jag ju så inställd på att det är en bebis! Både jag och pojkvännen är så lyckliga, går runt o ler mot varandra hela tiden. hahaha... LÄngtar tills ni får göra likadant!

Jag har fortfarande lite känningar i magen då och då, känns som mensvärk och går ner i låren. Fortfarande ömma bröst!! Annars inte mycket andra känningar. lite trött också men det kan man ju vara annars också. Inte kännt av något direkt illamående än men det har jag hört kan komma senare i v 7 och igår gick jag in i v 6. När det gäller lukter är det främst matos som jag har svårt för!!! Bläää... tycker allt luktar av det!! Och sen känner jag lukter starkare nu så är det något som inte luktar så gott så känns det ännu värre i min näsa nu =P.

Ja det här med namn är inte lätt alltså. Jag har ju fått dille på att fundera på namn nu. Min hjärna går på högvarv, typ det enda jag tänker på för jag hittar inget pojknamn som jag fastnar för =O!!! Pojkvännen nämnde Wilma och William häromdagen och Wilma är vi överens om. Så blir det en tjej så blir det antingen Wilma eller Elsie, dessa namn gillas av båda. Sen finns det huuuuur många fina tjejnamn som helst!! jag har en hel lista ;). Elsa tycker jag är jättefint =) men det heter tyvärr pojkvännens syrras lilla flicka och mamma o pappas hund =P.
När det gäller pojknamn tycker jag att William är alltför vanligt. Jag tyckte om det jättemycket när jag var mindre men nu känns det som alla heter William. En kompis döpte sin son till Ludvig, en annan till Leon, en tredje till Charlie och de som har fått flickor har döpt sina till Elvira, Iris och Amica. Jag har skrivit ner några pojknamn på en lista och hoppas kunna fastna för några eller något namn, bland annat finns dessa namn med: Alwin, Elton, Elwin, Liam, Wilmer, Louie, Theo....

Sen ska man ju välja ett namn som man själv gillar. Inte bry sig om vad andra tycker. Och namnet ska ju äv

Svar: Tusen tack! Har kännt dina styrkekramar hela vägen till Uppsala :)! Men ja, dessa jäkla "inte gravid" texter vill man bränna upp... Som att strö salt i såren. Kommer nog endast köpa dessa igen om jag får ett eller fler positiva vanliga gravtest.

Skönt att inte vara själv med ont i brösten av progesteron. I många forum var det folk som inte kännt sv brösten med progesterontillskott :/ men dessa forum alltså haha... Men inga andra biverkningar denna gång. Sömnlöshet kanske! Eller kan det bero på att du inte kan sluta tänka på bebben i magen? :D jag hade aldrig kunnat somna tror jag!
Hoppas du slipper ta vagitorierna nu efter den 18:de då! Vilken vecka är du i då?
Hoppas hoppas hoppas att allt ser perfekt ut på ultraljudet, men det tror jag. Förstår att man skulle bli helt knäckt :/ usch va hemskt! Peppa peppa!
Skönt att du inte kännt av illamående och sånt :) lite extra tid att bara njuta kanske!

Vilka fina namn! Elise är fantastiskt! Min systerdotter heter det :) Wilhelm då? Lite ovanligare! Liam är också jättefint! Tror att du och jag är inne på lite samma spår när det gäller barnnamn.

Kram!
"Marie"

Erica
2015-03-07 @ 14:51:56

även passa när lille bebisen kommer ut. Så det är nog bra att ha två tjejnamn och två killnamn att välja på. Då borde ju ett av namnen passa på bebisens utseende ;).

Kommer ni ta reda på barnets kön på andra ultraljudet?

Hoppas verkligen att du får en bra helg nu!!!

Massa kramar!!!
Erica

Svar: Forts. ;)
Ja! Undra om det blir så att de namn man bestämt spelar roll när barnet väl ligger på magen!

Jag kommer definitivt ta reda på könet på första barnet, sedan vet jag inte!

Om ni får önska, flicka eller pojke? Jag har alltid drömmt om en flicka :)

Kram kram kram! Pussa på magen!
"Marie"




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

babymaybe.blogg.se

Hejsan! Jag kommer blogga om min och min sambos fertilitetsresa som officielt börjar 2014 med utredning på en av Sveriges bästa fertilitetsklinik!

RSS 2.0