Ultraljud imorgon

Imorgon får jag se om äggen har växt eller inte. Haha jag försöker verkligen inbilla mig att jag känner att de växer, lite molnande. Men nej, ingenting! Jag känner mig mer och mer säker på att jag inte vill köra på letrozol. De känns som att det inte fungerar alls och jag tror jag måste tro på ett läkemedel för att det ska fungera. Jag får helt enkelt bita ihop och säga till läkaren imorgon att jag vill byta. Kan vara bra att höra vad någon annan läkare än min egen säger om saken. Är det bara att byta rakt av eller hur fungerar det där egentligen? 
Tänk om dem säger att om inte letrozol fungerar så kommer inte pergotime fungera heller! Tänk om. Då går mitt hjärta nästan sönder tror jag. Men då får jag väll helt enkelt fortsätta med letrozol ett tag till i värsta fall. Det känns som att de tabletterna fungerar varannan gång för mig så isåfall kanske det blir en ägglossning nästa cykel. Man får försöka se det från den ljusa sidan eller något. 
Nu ska jag sova! Och försöka få de små äggen att växa. Om det för övrigt skulle vara ett drömscenario skulle äggen vara ca 18 mm imorgon (då ett ägg tydligen växer 2 mm per dag i normallfallet). Då skulle jag ha ägglossning på onsdag kanske :) 
Hoppas hoppas hoppas!!!!
Erica
2015-01-19 @ 12:13:47

Hej!
Hoppas att du haft en bra helg =).

Jag har varit hos läkaren idag och fått utskrivet provera nu. Så tagit första tabletten av 10. Därefter blir det dubbel dos av Letrozol varje dag. Kikade lite i kalendern och det kommer typ bli ägglossning i mitten av februari =O! Långt kvar. Men på ett sätt känns det skönt att få en liten paus från all hets och från alla biverkningar. jag har jättebesvär vid ägglossningen, värk i magen flera dagar, svullna och ömma bröst och bröstvårtorna ändrar sig lite i utseende. Så man blir inte direkt sugen på att "ligga" dessa dagar när magvärken är så hemsk =P hehe... Fick även reda på att mina hormonprover jag tog i oktober bara hade visat på oregelbunden ägglossning och inga andra fel/störningar. Så det är troligtvis bara en typiskt medfödd PCOS med oregelbunden ägglossning. Alla äggen är superfina och allt annat ser bra ut enligt läkaren. Han berättade även att vi med PCOS kommer vara som en 30-åring i kroppen när vi är 40 år ;) och vi kommer hålla oss friska längre pga senare klimakterie. Så egentligen finns det fördelar med PCOS, förutom när man ska bli gravid då =P! Tack o lov för att det finns behandling för det, måste varit jobbigt förr i tiden när inte dessa möjligheter fanns :S.

Frågade även vad han tyckte om Pergotime och detta preparat har min gynläkare slutat med helt å hållet nu då Letrozol ska vara så mycket bättre för kroppen och ha bättre effekt. Därför känner jag att jag vill fortsätta med det. Skulle inte dubbel dos fungera får det bli sprutbehandlingen (FSH-stimulering) och enligt läkaren kör man bara tre kurer innan man går vidare med IVF för då tycker man nog att IVF skulle ha bättre effekt om inte sprutorna funkar.

Jag går också till en privat gynläkare och han pratade om ca 3 månaders väntetid för IVF, kan tänka mig att det kan ändras beroende på ökat/minskat tryck. I vårt landstring får man 3 IVF försök och därefter är det privat kassa som gäller och då blir det inte billigt =O!! Orättvist att det skiljer sig så mycket beroende på vart i landet man bor. Borde vara samma sak överallt :S.

Hur gick det för dig idag? Vad sade läkaren om Pergotime? Och vidare behandling??

Kramar

Svar: Trist men ändå skönt med en liten paus som du säger! En liten alla hjärtans dag bebbe får ni hoppas på! Hoppas din kropp hinner återhämta sig lite så att du börjar må bra igen.
Ja då verkar det som att du och jag har ganska tydliga besvär vid ägglossning, men mins kommer iof oftast efter ägglossningen, förutom magvärken/ huggen i magen. Haha nää man är inte speciellt sugen dessa dagar. Bör det inte vara så att just de dagarna borde man logiskt sätt känna sig snyggare och mer sugen så att man vill ligga...
Va skönt att det bara är pcos och inte någonting annan bakomliggandes! Hörde att man även kan ha fel i hypofysen som ska vara värre, svårare att styra!
Haha ja man lär väll sitta där 70+ med superfina ägg och super sugen! Hahaha.
Jo visst finns det fördelar med pcos, vi har högre chans för att lyckas med IVF än någon "normal" eftersom vi har bättre kvalite på äggen, bara de att de sällan släpper.
Ja förr lär det ha varit svårt att bli gravid. Men de hade en annan kost än den vi har idag, så kan tänka mig att de som väl hade pcos kanske inte hade samma symptom som vi har idag, då färre var överviktiga. Eller vad tror du?

Jaha! Jag frågade inte läkaren om pergotime denna gång, utan gör det på torsdag istället. Men jag har ett vagt minne att min läkare har sagt det som du säger att letrozol är bättre och man tar avstånd från pergotime. Ska fråga iaf, kul att se vad den andra läkaren säger.
Usch, jag tycker det verkar så läskigt med FSH och IVF med alla sprutor, ampuller och de man blandar själv (?) och nässprayer hit och dit! Klarar du av sånt? Jag tycker det är obehagligt.
Men skönt att ni har lagt upp en plan så du vet vad ni kan vänta er!

Ja väldigt orättvist att det skiljer mellan länen. Vad kostar en IVF hos er ut egen ficka?
Hur många gånger har ni tänkt försöka med IVF?

Kram!!
"Marie"

Erica
2015-01-25 @ 19:38:50

Ja vi håller tummarna på en alla hjärtans dag bebis <3! Men jag har hela tiden sagt till min pojkvän att jag tror att vi kommer få en decemberbebis =P! Men det gör absolut ingenting. Helst av allt vill man ju bli gravid så fort som möjligt =P!

Undra om man kan se fel i hypofysen bara genom blodprover? För det är ju bara det jag har kollat. Vi har ju inte gjort någon grundlig undersökning.

Idag är jag på tablett nr 7 av provera. Förra gången jag åt dem tabletterna så kom mensen redan på dag 8 av tabletterna ;). Så kan ju hoppas på att jag får mensen snabbt denna gången också så man kan börja ta Letrozol tabletterna igen.

Härligt att det blev ett så fint ägg för dig nu =)! Antar att ni har det mysigt och härligt nere i Teneriffa just nu =) passa på att njut av allt! Av varandra, ledigheten, bara göra vad ni vill och av solen och värmen o god mat!! Och jag håller fortfarande tummarna på en bebis för er nu!

Jag tror precis som du, att våra levnadsvanor idag har påverkan på PCOS och försvårar graviditeter ännu mer. Jag har börjat lägga om kosten lite nu, satsa på mycket proteiner och mat med bra näringsämnen, försöker få i mig en allsidig kost. Blir lätt att man äter "samma" mat, och det är ju så viktigt att man får i sig "alla" olika mineraler. Så nu är det mycket varierad kost som gäller. Dock finns det inget syfte att gå ner i vikt. Bara att ge kroppen den bästa näringen för att kroppen ska må bra och förhoppningsvis hjälpa till lite både inför en graviditet och sedan under en graviditet. Dock är ju all bra mat så himla dyrt... framför allt om man skulle köpa det ekologiskt också =S.

Jag har aldrig varit förtjust i sprutor men tror att jag skulle kunna fixa det. Men det är ju betydligt smidigare att äta tabetter, det föredrar jag ju helst. Men som sagt i denna situation så testar man allt som kan ge resultat!! Annars får väl pojkvännen hjälpa till =P höhö...

Jag vet inte riktigt vad IVF kostar här hos oss, men jag tror att det ligger runt 25-30 000:- minst... Så det är ju verkligen inte billigt! Vad kostar det hos er?
Skulle man inte bli gravid på de tre första gratis försöken så skulle jag nog åtminstone vilja försöka 1-2 gånger till. Problemet är ju dock att få ihop pengarna. Och skulle inte dem två försöken fungera heller och man måste fundera på adoption då skulle det dröjja många år innan man har råd att adoptera =(, om man inte får låna pengar av föräldrarna då. Men känns ju dumt att "betala av" på sitt eget barn =S. Hur känner ni inför IVF? Hur många försök skulle ni kunna tänka er att göra?

Ha det fint!!!

Kramar

Svar: En decemberbebis vore väldigt mysigt! Speciellt om man skulle föda precis i början av december så man kan njuta extra av julen och inte vara nyförlöst och kanske ha ont och inte kommit in i rutin. Hoppas ni får ett plus snart :D vore häftigt om du hade ägglossning på alla hjärtans dag. (Jag själv lär väll ha mens då om jag inte fått ett plus).

Min läkare sa att de kunde upptäcka något fel i hypofysen med hjälp av blodprov. Be din läkare om ett sånt kanske, skadar ju inte :) man vill väll kunna bocka av så mycket som möjligt.

Vi har haft det supermysigt i teneriffa! Härligt väder och massa utflykter och strandhäng :) väldigt behövligt var denna semester!

Ja man ska väll satsa på en allsidig kost som du säger så man får i sig av alla mineraler och vitaminer :) haha ja nyttig och ekologisk mat är så orimligt dyrt. Vi köper endast svenskt kött, också dyrt :/ men man får väll försöka med sitt bästa. Ja det ör väll bäst att försöka få kroppen att må så bra som möjligt. Mindre gifter desto bättre för kroppen och innan undee graviditet.

Va skönt att du kan hantera sprutorna :) men tabletter är så mycket smidigare och smärtfritt. Haha ja det är det minsta våra sambos kan göra för oss är att hjälpa till och agera sjuksystrar!

IVF hos oss kostar 29.000 kronor, dyrt dyrt dyrt. Jag säger precis som du, kanske 1-2 gångee till efter de tre gratisförsöken :) sen får man börja fundera på något annat sätt.
Jag tror faktiskt att jag hade varit villig att låna pengar för en adoption men inte för en IVF där man inte är säker på att det ger något. Tror man kan få låna av banken kanske?
Sen får man när det gäller adoption kanske se det som att inte betala av sitt barn utan endast avgifterna till adoptionscentrum och till landet (det administrativa snarare än barnet i sig). Men jag vet inte :S

tusen kramar!


"Marie"

Erica
2015-01-26 @ 09:02:58

Idag vaknade jag lycklig för idag kom mensen, haha... enda gången man är glad att den kommer =P!! På onsdag får jag börja äta dubbel dos Letrozol! Snacka om lycka ;)!

Ha en underbart fortsatt trevlig semester!!

p.s. jag och sambon bokade en resa i sommar till Turkiet =) planerar en förlovning då också =), vore pricken över i om jag även var gravid då!! 24 juni åker vi. D.s

KRAMAR

Svar: Haha ja visst är det knäppt att man ibland faktiskt blir glad av att mensen kommer! Håller tummarna på att den dubbla kuren fungerar för dig också. Hur ställer ni er till om det skulle vara två mogna ägg?

Ååh va härligt med turkiet och en förlovning (grattis i förskott!!!?) :D ja hoppas att du får en fin gravidmage tills dess!
"Marie"

Erica
2015-02-03 @ 15:14:10

Ja en decemberbebis kan bli väldigt mysigt =)!
Just nu är jag väldigt nervös inför ultraljudet imorgon... senaste tre gångerna jag varit där har jag fått gå hem besviken så hoppet är inte så stort längre... =S men jag håller alla tummar o tår att dubbel dos ska ha effekt!

Hur känns det för dig? Kännt något annorlunda? Eller försöker du att inte tänka på det? (vilket borde vara det bästa)

Skulle det bli två mogna ägg nu så skulle vi köra på ändå ;) hellre tvillingar än ingen bebis alls. Dock väldigt fullt upp med tvillingar men också mysigt ;)! Hur tänker ni kring det?

Härligt att ni fick en så underbar resa! Dock fick ni komma hem till snö o kyla =P men lite mysigt det också! Blir ljusare ute om dagarna =)!

Kramar

Svar: Hoppas att det har gått bra idag på ultraljudet! Berätta hur det såg ut sen :) hållt tummarna!

För mig känner jag att något är på g. Haft konstant molvärk och tänjande i livmodern nu i ca 7 dagar (är på äl+ 11) så kan tänka mig att det möjligtvis skulle vara en bebbe i magen men försöker att inte få upp något hopp :)

Ja tanken på tvillingar börjar man vänja sig vid, precis hellre tvillingar än noll bebis. Vi har inte kommit till den punkten än att vi har varit tvungna att ta ett sånt besult men jag hade nog inte avbrutit en kur pga av det.

Är så himla spänd på hur det gått för er idag!

Haha ja inte så härligt att komma hem till snö och minusgrader men snart är det vår :D Man mår så mycket bättre när det är varmt och man kan vara ute i naturen och gå långa mysiga promenader :)

Kram!
"Marie"




Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

babymaybe.blogg.se

Hejsan! Jag kommer blogga om min och min sambos fertilitetsresa som officielt börjar 2014 med utredning på en av Sveriges bästa fertilitetsklinik!

RSS 2.0